Chefen i midten

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikspillet

Musikforståelse

Chefen i midten - aktivitet

 

Klassetrin 3.-4.

 

Varighed Velegnet hele året i alle timer.

 

Præsentation af aktiviteten

Kan man bare finde på noget, når man danser, der passer til musikken? Og er det svært at efterligne, andre der danser?

 

Vi skal prøve at improviserer, når vi danser, og efterligne en anden person, der improviserer en dans.

 

Noter til læreren

Denne aktivitet er god til at samle klassen og få eleverne til at danse frit.

Brug den også gerne, hvis klassen trænger til at bevæge sig. Den kan nemt passes ind mel-lem andre aktiviteter.

 

Der kan være elever, der synes, det er yderst grænseoverskridende, at skulle være alene i midten og finde på noget. Vis dem, at de kan nøjes med at hoppe eller hinke i takt til musik-ken – gør det eventuelt sammen med. Det er ikke vigtig, hvad de gør, bare de gør noget.

 

Fællesmål

 

 

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

 

 

 

 

Fremgangsmåde

 

 

  1. Stil eleverne i en kreds på gulvet.

 

  1. Sæt noget musik på anlægget

 

  1. Start med selv at være chefen i midten af kredsen. Lav nogle bevægelser, der passer til mu-sikken, som kredsen skal efterligne. Det behøver ikke at være egentlig dans det hele, det kan være hop, vrik mm. Varier bevægelserne, men sørg for ikke at skifte for hurtigt imellem dem, da alle elever skal nå at være med.

 

  1. Byt plads med en elev i kredsen. Eleven skal nu være chefen i midten, som resten af klassen efterligner.

 

  1. Fortsæt til alle har været i midten.

 

Spil eventuelt selv til legen, når eleverne selv kan styre legen.

 

 

 

 

 

  • Jeg kan efterligne andre, når de danser
  • Jeg kan selv finde på en dans, der passer til musikken, jeg hører