Musik som effekt

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikspillet

Musikforståelse

Musik som effekt

 

Klassetrin 3.-4.

 

Varighed 3 lektioner

 

Præsentation af forløbet

Musik som effekt – Hvornår og hvordan kan man bruge musik for at hjælpe en stemning på vej?

 

Vi ser på eksempler fra reklames verden og prøver at se filmklip tilsat forskellig underlæg-ningsmusik.

 

Noter til læreren

 

MUSIK I REKLAMER

Reklamer med musik er langt mere virkningsfulde end reklamer uden. Læs evt. mere på:

 

https://www.mindmovingmusic.dk/hvordan-paavirker-musik-i-reklamer-hjernen

 

MUSIK I FILM

Filmcentralen har et filmleksikon på http://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/musik. De skriver følgende om filmmusik:

 

Musik er en meget vigtig del af filmens lyd. Der er forskellige måder at bruge musik på, og det har forskellige formål. Musik kan fx forstærke en stemning, skabe genkendelse eller give fornemmelse af helhed.

 

Musik er et ekstremt effektivt filmisk virkemiddel og bruges i de fleste film. Filmmusik kaldes også underlægningsmusik og soundtrack. Som regel er musikken komponeret til filmen. Det kan være alle slags musikgenrer og alt fra storslåede kompositioner til helt enkle temaer med kun nogle få toner eller en enkel vokal (sangstemme). Andre gange er filmmusikken kendte numre, fx pop, rock eller klassisk.

 

Når filmen indeholder musik, vi kender i forvejen, kan det påvirke vores oplevelse af en scene, fordi vi forbinder bestemte følelser eller tanker med musikken. Måske bliver vi mindet om, hvad vi oplevede sidste gang, vi hørte netop den musik. Når vi genkender musikken, bliver film-oplevelsen mere personlig.

 

Fællesmål

Musikforståelse efter 4. Klassetrin

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

 

 

 

 

Fremgangsmåde

  1. Eleverne præsenteres forskellige musikstykker og skal gætte, hvor de stammer fra.

  1. Kendingsmelodien fra BR-legetøj (YouTube-søgning: Kendingsmelodien fra BR-legetøj)
  2. Intromelodien fra Phineas og Ferb (YouTube-søgning: Phineas og Ferb Dansk)
  3. iPhone ringetone (YouTube-søgning: iphone ringtone original)
  4. Hanna Montana (YouTube-søgning: Hannah Montana - Theme Song [Full Version])
  5. Mc Donalds reklamejingle (YouTube-søgning: mc donald theme song da da da da da im loving it)

 

 

Nu gælder det om at være den første, der kan genkende musikstykket og fortælle, hvor det stammer fra. Sæt eleverne i en kreds på gulvet. Afspil det første stykke musik. Så snart en elev genkender musikstykket, rejser han eller hun sig op, men husk, at man mister sit gæt, hvis man siger noget, før man bliver spurgt. Lad bare musikstykket spille til de fleste har rejst sig op, så flere får mulighed for at være med. Eleverne ved alligevel godt, hvem der var hurtigst oppe at stå.

 

  1. Tal med eleverne om, hvorfor de tror, der er musik i reklamer.

 

  1. Vis UDEN lyd 1 minut og 30 sekunder af tegnefilmen Donald’s Snow Fight (1942) (YouTube-søgning: Donald’s Snow Fight (1942)) - til det sted, hvor Anders And står øverst på bakken og ser ungerne første gang.

 

Spørg eleverne, hvordan de oplever, det de ser. Er det trist, er det sjovt, er det uhyg-geligt? Der er ingen rigtige eller forkerte svar.

 

  1. Vis sammen filmstump, Sæt denne gang Albinoni’s “Adagio i g-mol på lydanlægget, mens filmen afspilles. Spørg igen eleverne, hvad de oplevede. (Den var sørgelig. An-ders And er meget fattig, han har ikke engang råd til sko, han har ikke råd til at købe en frakke, der passer. Han må arve en, der er alt for stor).

 

  1. Vis filmstumpen igen med det rigtige lydspor. Spørg Eleverne, hvordan de nu opleve-de filmen. (Den var sjov, ser skæg ud med frakken, skal ud og lege i sneen)

 

  1. Brug computere: Eleverne logger ind i Musikspillet og går ind i Biografen. Her laver de en historie til et af musikstykkerne. Historien skal passe til musikken. Lad eleverne vi-se deres historier for hinanden.
  1. Jeg ved at musik i film og reklamer påvirker os, når vi ser dem.

 

  1. Jeg kan diskutere betydningen af musik i film og reklamer.