MS Instr Messing

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikspillet

Musikforståelse

Messingblæsere

 

Klassetrin 3.-6. klasse

 

Varighed 1 lektion

Følgende spil bliver brugt: Museum, Quizzen i tv-studiet, Koncertsalen

 

Præsentation af forløbet

Lær familien af messingblæsere at kende, så du kan øve med dem i Koncertsalen.

 

 

Fælles mål

Musikforståelse efter 4. Klassetrin

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

 

 

 

 

 

Fremgangsmåde

  1. Hver elev logger ind på Musikspillet med UNI·login.
  2. Eleverne skal først høre og læse instruktionen på museet Det er vigtigt, at de har forstået den. Eleverne skal læse og høre om hele familien af messingblæsere.

Med den viden skal de klare quizzen og øve med orkestret.

 

  1. Man finder alle messingblæserne på instrumenttræet. Her finder man også opslaget om familien af messingblæsere, der ligeledes sidder på instrumenttræet.

 

Eleverne skal desuden læse opslaget om symfoniorkestret i bog 7 i den brune bogreol.

 

  1. I Quizzen skal de svare på spørgsmål om messingblæserne. Alle spørgsmål omhandler strygerne.

 

  1. I koncertsalen skal de øve sig i at udpege det instrument, der spiller forkert. Her vil tuba, basun og horn spille Carl Nielsens Præludium.

 

Hvis eleverne har for mange fejl i minispillene, kan de altid gå tilbage til museet og læse og høre det hele endnu en gang.

 

 

 

Instruktion til eleverne

 

Kustodens tale

 

”Næ goddag goddag. Du skal være så velkommen. Jeg er ved at få pudset alle messingblæserne. Åh ja, nu vi taler om messingblæsere. Der skal være koncert i aften i koncertsalen. Her skal nogle af messingblæserne spille et stykke af Carl Nielsen, der hedder Præludium. Uh, det bliver spændende. Men jeg har hørt, at musikerne trænger til at øve sig lidt. De har spurgt, om jeg kan hjælpe og øve med dem, men jeg har så frygtelig dårlig tid i dag. Der kommer en gruppe fra dykkerforeningen, der skal høre noget om alle instrumenterne. Og det skal jeg jo have forberedt. Så ville du kunne springe til og hjælpe mig? Tusind tak. Det er en meget stor hjælp. Men du må hellere lige læse lidt om messingblæserne. Både om messingblæserfamilien og de enkelte instrumenter.

 

Det er vigtigt, at du også hører alle lydeksemplerne, så du kan rette den musiker, der spiller forkert, når du øver med dem. De har forresten også ringet fra Tv-studiet. I anledning af koncerten i aften, har de en quiz om messingblæserne. De sagde, at jeg endelig måtte give dig besked. Så skynd dig at komme i gang. Du kan tjene penge både i tv-studiet OG i koncertsalen. Nå, jeg må videre, dykkerklubben kommer om en halv time. Tusind tak for hjælpen. Åh ja, jeg glemte jo at sige, at du også hellere må kigge i bog nummer 7 i den brune bogreol. Nå ja, og læs også lige mit opslag på tavlen. Hej Hej”

 

 

Kustodens opslag på Museets opslagstavle

 

Kustodens opslag

 

I dag skal du øve med messingblæserne i koncertsalen, så du læs på instrumenttræet om messingblæserne og om alle de instrumenter, der hører til den instrumentfamilie. Læs også lige om messingblæserfamilien. Hør også al musikken. Husk, alle messingblæserne sidder på den samme gren på instrumenttræet.

 

Læs også i bog nummer 7 i den brune bogreol.

 

Gå over i Quizzen. Jeg har fået at vide, at de har en quiz om messingblæserne i dag, så du har gode muligheder for at tjene nogen penge, mens du øver dig.

 

Gå bagefter over til Koncertsalen og øv med musikerne. De spiller Præludium af Carl Nielsen. Du prikker bare til den musiker, der spiller forkert. Tusind tak for hjælpen.

 

God fornøjelse.

  • Jeg kender og kan nævne instrumenterne i messingblæserfamilen.

 

  • Jeg kan genkende de forskellige messingblæsere på deres udseende, klangfarve og navn

Sådan aktiverer du forløbet