5.6. Blues

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikforståelse

Musikspillet

Blues

 

Klassetrin 5.-6.

 

Varighed 3 lektion

 

Præsentation af forløbet

Blues – Hvad er det, og hvordan er det opstået?

 

Vi undersøger, hvad blues er og prøver selv at spille og synge med.

 

Noter til læreren

Blues er en musikgenre, der tog sit udgangspunkt hos de frigivne slaver i Amerikas sydstater. Navnet henviser til farven blå, som et billede på en sindsstemning. Det er de fortvivlen-de forhold for de frigivne slaver, der præger bluesen.

 

Slaverne blev fragtet til Amerika i tiden fra 1600-1800, og blev først frigivet ved lov i 1865. Men det betød ikke, at deres trængsler var ovre. Mange fortsatte med at arbejde og leve un-der slavelignede forhold.

Bluesen er en blanding af afroamerikanernes oprindelige musik, europæisk folkemusik, spi-rituals og slavernes arbejdssange. Afrikanernes oprindelige sang var pentaton. I Amerika mødte slaverne, slaveejernes europæiske musik, der blev spillet i dur/mol. Ud af det kom bl.a. de sange, slaverne sang under deres hårde arbejde og de kristne spirituals.

 

Pentaton skala: De sorte tangenter på klaveret udgør en pentaton skala.

 

Blues er ikke en enkelt genre, men en fællesbetegnelse for:

 

Klassisk blues

Barrelhouse blues

Delta blues

Memphis blues

Country blues

Jug band music

Texas blues

Train blues

Chicago blues

Folk blues

Soul blues

 

 

Fællesmål

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

 

 

 

Fremgangsmåde

 

  1. Skriv blues på tavlen

 

  1. Lad eleverne høre Blues With a Feeling. Spørg dem efterfølgende om, hvad det er de hørte. Hvis der ikke er nogen, der kan svare, fortæl hvad det er.

 

  1. Start PowerPoint ”Blues”.

 

Slide 1: Slaverne blev fanget og sejlet til Amerika i 1600tallet og helt op til slutningen af 1700tallet. De blev først frigivet ved lov i 1805. Men selv da de var blevet fri, levede de sta-dig under forfærdelige forhold, der på mange måder mindede om deres liv som slaver. Der var nemlig ingen, der ville give dem arbejde med betaling som andre. Derfor fortsatte de med at arbejde hos deres slaveejer for kost og logi. Og maden og leveforholdene var de samme som før.

 

For de frigivne slaver var blues mere end musik, det var en følelse – et udtryk for en stem-ning, der greb de frigivne slaver.

 

På billedet ser I en mand, der er blevet pisket så meget, at han har fået ar på hele ryggen. På den andet billede ser vi de huse, slaverne boede i.

 

Slide 2: Bluesen er bygget over et skema, der ser sådan ud. (læs skemaet højt). Bluesakkompagnement spilles i dur, mens melodien spilles/synges i mol. Det giver en særligt udtryk.

 

Slide 3: Et meget vigtigt instrument er guitaren, der oprindeligt var akustisk. Det var først i 1931 at den elektriske guitar blev opfundet.

 

Slide 4: Mundharpen og klaveret er også meget vigtige instrumenter i bluesmusikken.

 

 

  1. Lad eleverne lytte til ”Puntiac Blues”. Bed eleverne lytte efter, hvad der sker i sangen. Er der gentagelser, stykker uden sang, hvilken taktart får den i (hvad kan man tælle til, inden man begynder forfra på 1 slaget)..?

 

Tal med eleverne om, hvad de hørte og skriv det på tavlen.

 

Forklar reglerne for en blues:

  • En blues går i 4/4 – man tæller til fire.
  • Akkorderne er i dur og melodien i mol
  • Der er 12 takter i en rundgang – derfor kaldes det også en 12-taktersblues. (En blues kan dog også være i 16 takter)

 

Lad eleverne lytte til ”Puntiac Blues” igen og klap og tæl takter sammen med dem.

 

Lad eleverne lytte til ”Sweet Home Chicago” De skal lytte efter, hvordan teksten er bygget op.

 

Tegn skemaet på tavlen:

 

 

 

 

 

 

 

Lad eleverne komme med deres iagttagelser, og udfyld skemaet undervejs.

 

  1. Placer eleverne i en halvcirkel foran klaveret, og lad en elev komme op ad gangen og spille solo på de sorte tangenter. Lad dem roterer efterhånden som turen skifter

 

Spil selv en bluesrundgang i Eb, som solisten skal spille til.

 

Takt 1

Takt 2

Takt 3

Takt 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst 1

Tekst 1 (igen)

Solo

Solo

Solo

Tekst 2

  • Jeg kan genkende bluesmusik

 

  • Jeg kan forklare, hvordan en blues er opbygget