5.6. MS Instr Størrelse og lyd

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikspillet

Musikforståelse

Størrelse og lyd

 

Klassetrin 3.-6. klasse

 

Varighed 3-4 lektioner - Kan gennemføres med vikar. Vær dog opmærksom på, at elevernes spørgsmål til quizzen, skal uploades af læreren efter timen.

 

Præsentation af forløbet

Er der sammenhæng mellem hvor stort instrumentet er og instrumentets toner?

 

Noter til læreren

Aktiviteten er tænkt som en jagt på svar. Eleverne skal ikke have et fast program inde i Musikspillet, men selv bruge deres fantasi og nysgerrighed. De bliver opfordret til at søge svar i minispil: Parken, Instrumentbutikken, Museet, Quizzen.

 

Eleverne skal bruge papir og blyant til sidste del af aktiviteten.

 

 

 

 

Fællesmål

Musikforståelse efter 4. Klassetrin

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

 

 

 

 

 

Fremgangsmåde

 

  1. Hver elev logger ind på Musikspillet med UNI·login.
  2. Eleverne skal først høre og læse instruktionen på museet Det er vigtigt, at de har forstået den. Eleverne skal undersøge og finde svar på følgende spørgsmål.

 

Er der sammenhæng mellem hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd?

 

Forløbet er tænkt som en jagt på svar. Eleverne skal ikke have et fast program men selv bruge deres fantasi og nysgerrighed. De bliver opfordret til at søge svar følgende steder:

 

 

 

Eleverne skal først lave spørgsmål til Quizzen, når de har styr på forholdet mellem størrelse og lyd.

 

Det er ikke sikkert, at eleverne når til quizzen samtidig, så vent med at inddele dem i grupper. Gør det i stedet undervejs, efterhånden som de bliver klar - eller lad eleverne finde deres samarbejdspartner selv efterhånden, som de bliver færdige.

 

 

Efter lektionen:

 

Elevernes spørgsmål uploades til næste time, hvor de svarer på hinandens spørgsmål

 

 

Evaluering

 

Tjek elevernes svar og se, om alle har fundet frem til sammenhængen mellem størrelse og lyd. Er der nogen, der ikke har set en sammenhæng, kan man anvise dem stedet på museet, hvor man kan læse om det. Det er bog nummer to i den brune reol om ”Høje og dybe toner”.

 

Der vil formentlig være elever, der har opdaget, at ikke alle store instrumenter kun spiller dybt. Harpen og klaveret er eksempler på dette.

 

 

Instruktion til eleverne

 

Kustodens tale

 

”Velkommen. I dag skal du finde svar på følgende spørgsmål: Er der sammenhæng mellem, hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd? Gå på opdagelse i Simfonia. Besøg parkbetjent Bendtsen i parken, lyt til instrumenterne i musikbutikken. Find ud af mere her på museet. Rigtig god fornøjelse med jagten på svarene. Læs mere på mit opslag”.

 

 

Kustodens opslag

 

Er der sammenhæng mellem, hvor stort instrumentet er og instrumentets lyd?

 

Gå på opdagelse i Simfonia.

 

Besøg parkbetjent Bendtsen i parken

 

Lyt til instrumenterne i musikbutikken.

 

Find ud af mere her på museet. Læs i bog nummer 2 i den brune reol og undersøg træet med instrumenterne.

 

Lav spørgsmål til quizzen, når du har undersøgt det hele. Spørgsmålene skal kun være med tekst. Du må gerne lave spørgsmålene sammen med en klassekammerat, men gør det stille, så de andre ikke hører svarene.

  • Jeg kender og forstår begreberne høj og dyb, højere og dybere, højest og dybest.

 

  • Jeg kan bruge dem til at forklare sammenhængen mellem et instruments størrelse og dets toner.

Sådan aktiverer du forløbet

Sådan uploader du quiz-spørgsmål.