5.-6. Samba

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikforståelse

Musikspillet

Samba

 

Klassetrin 5.-6.

 

Varighed 8 lektion

 

Præsentation af forløbet

Samba– Hvad er det, og hvor kommer det fra?

 

Vi hører historien om sambaen, og prøver selv at spille og synge.

 

Noter til læreren

Man har kendt karnevallet helt tilbage til romerne og grækerne i antikken, hvor man fejrede, at foråret var på vej, med en stor fest. Tradition med karneval fortsatte til nyere tid, hvor den katolske del af Europa fejrede karneval. Bedst kendt er karnevallet i Venedig, der stadig fejres med masker og dans.

 

Karnevallet kom til Brasilien med portugiserne i kolonitiden, og er blevet en årlig tilbagevendende begivenhed, der fejres i hele fem dage. Det første karneval kan dateres tilbage til 1723, hvor også den første sambaskole bliver til. I dag er Karnevallet i Rio de Janeiro verdens største.

 

Man går på sambaskole hele året og træner og øver. De 12 bedste skoler for lov til at konkurrere ved en stor parade over flere dage i Rio. Der er op til 5000 deltager i en enkelt skole, og der konkurreres på kostumer, dans, musik mm.

 

Men det er ikke kun her, der holdes karneval. Overalt i byen er der karneval og alle fester. De fem dage skal være bekymringsløse, og man skeler ikke til, om man er fattig eller rig, ung eller gammel, sort eller hvid. Alle er udklædt, alle danser, og alle har det sjovt. I de fem dage er alle lige.

 

Sambamusikken og -dansen er en meget central del af karnevallet i nyere tid. Sambaen er en blanding af den afrikanske musik, slaverne fra Vestafrika havde med og europæernes tango og polka.

 

Sambaen går i 2/4-dele og det er Surdoen (stortrommen), den er bygget op om.

 

I dette forløb bruges: Surdo, reco-reco, caixa (lilletromme), claves, repinique og ganza.

 

Vigtigt: husk at indkøbe ørepropper.

 

Brug eventuelt forløbet op til fastelavn og lad hele mellemtrinnet spille sammen, mens indskolingen viser deres kostumer frem på en lille scene. Hvis der ikke er nok instrumenter, kan eleverne skiftes til at synge til.

 

Fællesmål

 

 

 

 

 

 

 

 

Læringsmål

 

•Jeg kan genkende samba, når jeg hører den

•Jeg kan selv spille og synge samba sammen med andre

 

Fremgangsmåde

 

1. Skriv Samba på tavlen

 

2. Spørg eleverne, hvad de ved om samba. Der er måske nogle, der har været til karneval eller ude at rejse, hvor de har hørt noget samba.

 

3. Vis eleverne uddrag af filmen fra paraden i Rio de Janeiro 2018. ”Rio Carnival 2018 [HD] - Floats & Dancers | Brazilian Carnival | The Samba Schools Parade”.

 

4. Fortæl undervejs om karnevallet i Rio. Se Noter til læreren ovenfor.

 

5. Indstuder og syng ”Ja, jeg er sambaen”

 

6. Indstuder og syng Oh-le-le oh-le-la

 

7. Tal med eleverne om, hvordan sangen Oh-le-le oh-le-la rimer (ab-ab)

 

8. Inddel eleverne i mindre grupper – gerne 2 – 3 i hver. Hver gruppe skal skrive en vers til en fælles sang på melodien, og rimene skal være ab –ab rim. Omkvædet er det samme som i den oprindelig tekst. Versefødderne er knap så vigtige her. Man kan forme melodien lidt efter teksten. Den skal dog stadig være sangbar.

 

9. Saml versene til en samlet sang og syng den i fællesskab.

 

10. Indstuder og syng Den store gevinst.

 

11. Stil eleverne i rundkreds. Lad dem gå til pulsen, så de har 1-slaget i højre fod og 2-slaget i venstre. Lad gerne alle rulle deres venstre bukseben op, så de elever, der er højre/venstre forvirrede, kan følge med. Syng sangen igen, mens de ”går”.

 

12. Vis eleverne de forskellige instrumenter, der skal spilles på. Spil kort på dem, så de kan høre, hvordan de lyder.

 

13. I rundkredsen klappes nu de forskellige rytmer, så alle lærer dem.

 

14. Lad to elever få en surdo, og lad dem spille med, mens resten klapper.

Lad tre elever få en lilletromme og lad dem spille med, mens resten klapper.

Fortsæt til alle har et instrument, og lad dem spille sammen.

 

15. Indøv et break. Alle lægger deres instrumenter og klapper med. Start med et helt simpelt et, hvor alle klapper fire gange på et pulsslag. Hav en fløjte, hvor du fløjter, så du får opmærksomhed og vis med hånden fx fire fingre, hvilket break der kommer. Fløjt derefter kort på et 1-slag og alle skal så klappe fire gange, når de har talt fire pulsslag inkl. fløjtet. (Selvom sambaen går i 2/4 dele, er der nogle af instrumenternes figurer, der går over to takter).

 

Lad på skift de enkelte instrumentgrupper øve på deres instrument, mens de andre klapper. De skal kunne komme tilbage i deres rytme efter breaket.

 

16. Så skal der øves.

 

Forslag til breaks:

Lad eleverne finde på et sjovt råb, alle skal råbe. Fx ”Hvornår går toget? Det går, når det fløjter”

Eller syng en strofe fra en kendt sang. Fx ”Se den lille kattekilling, nej hvor er den sød”

 

17. Afslut det hele med en fælles optræden eventuelt i forbindelse med fastelavn.

 

Surdo - hvis I ikke har en surdo, kan en anden dyb tromme (eller fx en murerbalje) bruges.

Repinique - I kan også bruge en anden lys tromme, der kan holde til en trommestik.

Caixa - I kan også bruge en almindelig lilletromme.

Claves, reco-reco og ganza.