Improvisation 5.-6.

Klik på en kategori, og se forløbene

Musikudøvelse

Dans

Syng

Spil

Musikalsk

skaben

Skab selv

Musikforståelse

Musikspillet

Musikforståelse

Improvisation

 

Klassetrin: 5.-6.

 

Varighed: 1-2 lektioner

 

Præsentation af forløbet

Improvisation – Hvad er det, og hvad kan det bruges til?

Vi hører eksempler fra musikkens verden og prøver selv at improviserer, når vi synger og når vi spiller.

 

Note: Aktivitet om improvisation på klaver kan findes i forløbet om blues.

 

Noter til læreren:

 

Det er vigtigt at understrege overfor eleverne, at de ikke kan gøre forkert, når de improviserer. Det er dem, der bestemmer, hvordan det skal lyde.

 

Det er klart, at hvis man går mere ind i emnet, improvisation, vil det være mere nuanceret, men vi nøjes med denne version her. Det vigtigste i dette forløb er, at eleverne prøver at kaste sig ud i improvisationen.

 

 

Fællesmål:

 

 

 

 

 

 

Læringsmål:

 

 

 

 

Fremgangsmåde

 

  1. Eleverne får alle et stykke papir og en blyant. De har nu 3 minutter til at skrive, hvad de ved om improvisation.

 

 

  1. Lav en opsamling i klassen, hvor I gennemgår de forskellige forslag. Eleverne skal nå frem til en fælles definition. (Fx ”Når man opfinder sin sang, mens man synger” el-ler ”Det er noget, man spiller uden at kende det på forhånd” ect.

 

 

  1. Lyt til De Camino a la Vereda (med Buena Vista Social Club). Hent melodien her. Lad eleverne sidde og lytte og bed dem rejse sig, når de mener, der er improvisation.

 

 

  1. Tal kort om, hvad der kendetegner improvisation. (Det er noget nyt hver gang. Det, der synges, er ikke magen til selve melodien i sangen)

 

 

  1. Syng ”Da jeg var lille” Eleverne skal være helt sikre på både tekst og melodi.

 

 

  1. Hav en mikrofon klar foran klaveret til eleverne. Det er vigtigt, at du og sangeren kan se hinanden.

Hav en mikrofon til dig selv ved klaveret, så du kan hjælpe og styre slagets gang. Lad gerne sangeren stå med ryggen til elevkredsen.

Lad nu eleverne komme op foran klaveret på skift. Lad dem svare dig på din improvisation. De kan enten efterligne dig eller svarer dig med noget nyt. Hvis der er eleverne, der er meget generte, kan det hjælpe at efterligne en lyd, du siger. Det vigtigste er, at de prøver. Lad alle elever synge med på omkvædet.

 

 

  1. Brug tid bagefter, hvis der er elever, der har mod på at prøve at improvisere alene, eventuelt med svar fra hele klassen samlet.

 

 

  1. Jeg kan genkende improvisation og beskrive, hvad det er.

 

  1. Jeg kan selv improvisere.

Musikalsk skaben efter 6. Klassetrin:

Hos Gyldendal Den Store Danske står følgende om improvisation:

 

”Improvisation, lat. improvisus ‘uforudset’, spontant spil med mere eller mindre forberedelse. Især kendt fra børne-lege og teaterformer som antikke komedier, commedia dell’arte, gøgleroptræden, music-hall, kabaret og teatersport, hvor direkte samspil mellem skuespillere og publikum er et bærende element.”

 

John Andreasen: improvisation i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 15. august 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=428526

De Camino a la Vereda

Overblik - Form

 

  • Intro
  • Forsangeren synger tre vers på 6 linjer. Koret svarer hver gang med et omkvæd.
  • Improvisation to korte vers (1:42)
  • Mellemspil + B-stykke (2:05)
  • Improviserer tre korte vers (2:55)
  • B-stykke + Mellemspil (3:30)
  • Improviserer tre korte vers (4:20)
  • Outro